خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





جلسه اول الگوریتم و فلوچارت


    بخش اول

     هدف كلي 
                                     توانايي برخورد با مسائل برنامه نويسي

     

     هدفهاي رفتاري

               پس از پايان مطالعه اين بخش از فراگير انتظار مي رود كه :

    1. مراحل برخورد با مسائل برنامه نويسي را بداند . 
    2. هر يك از مراحل را تحليل كند . 
    3. مفهوم الگوريتم را بيان كند . 
    4. روش هاي بيان الگوريتم را بشناسد . 
    5. قادر باشد عملیات مربوط به Trace را انجام دهد و اهمیت آن را بداند.
    6. توانایی تصمیم گیری در مورد استفاده از نوع بیان الگوریتم را داشته باشد.
    7. مراحل برخورد با پروژه ها را بداند و بتواند آن ها را تحلیل کند.


    در این بخش به این موضوع می پردازیم که : مساله اي در اختيار ما قرار مي گيرد كه باید به زبان خاصي حل كنيم، چطور باید آن را حل کرد؟

    شروع  بخش اول :

    مقدمه 
    اين بخش با بررسي روش هاي حل يك مساله و مفهوم الگوريتم از ديدگاههاي مختلف آغاز مي شود .شايد شما هم مثل من از بحث هاي تئوري خوشتان نمي آيد ولي  اين بررسي و به دنبال آن مهارتي كه در الگوريتم سازي كسب مي كنيد، كمك مؤثري در برنامه نويسي به شما خواهد كردپس لطفا با ما همراه شويد .
    اين مفهوم در ابتدا مشكل به نظر مي رسد ولي اطمينان داشته باشيد كه با مطالعه دقيق و حل تمرينات مربوطه ، با نوشتن الگوريتم آشنا خواهيد شد .
    پيش از آشنايي با مفهوم الگوريتم و كاربرد هاي آن ، بهتر است ابتدا با مساله و جزئيات آن آشنا شويم سپس براي حل مساله يك راه حل منطقي يا الگوريتمي بيابيم .

    چگونگي نوشتن يك برنامه به زبان خاص 
    مراحل 5 گانه حل یک مساله

    1. ورودي ها يعني : بررسي داده ها يا معلومات مساله (از مساله بپرسید،چی-چیا رو باید حساب کتاب کنم؟)
    2. خروجي ها يعني: بررسي مجهولات (از مساله بپرسید،چی-چیا باید نمایش داده شود؟)
    3. ارتباط منطقي يعني : يافتن ارتباط بين داده ها و مجهولات (از مساله بپرسید،چجوری از ورودی به خروجی برسم؟)
    4. ارائه راه حل  يعني : راه حل يا نقشه كلي مسير را پيدا كنيم تا طبق آن جلو برويم .  
    5. بیان الگوریتم یعنی : راه حل خود را قدم به قدم بیان کنیم با روشی دلخواه که ترجیحا بهتر است فلوچارت باشد.


    مثال 1  : 
    ميانگين دو عدد 10 و 20 را حساب كنيد . 

    1. ورودي : دو عدد 10 و 20 
    2. خروجي : چاپ ميانگين 10 و 20 
    3. رابطه منطقي : روش محاسبه ميانگين (مجموع اعداد  تقسيم بر تعداد)
    4. ارائه راه حل :

    بايد برنامه ام 2 عدد 10 و 20 رو خودش داشته باشه (در جاهاي مخصوصي كه من بدونم ) بعد اون دو رو از جاشون بردارم و بعد از جمع و تقسيم بر 2 در جاي ديگري قرار دهم و با گفتن جاي آن ، ميانگين اين دو عدد را چاپ كنم .

     5. بيان الگوريتم : 

    روش اول بیان الگوریتم شبکه کد

    شبه كد : 
    1. شروع 
    2. دو عدد 10 و 20 را بگير .
     3. 10+20/2 را محاسبه کن و درمكاني (متغيري)به نام  C   قرار بده .
    4. C را چاپ کن.
    5. پایان

    شبه كد : بيان الگوريتم با استفاده از كلمات ، عبارات و علائم رياضي .

     

    روش دوم بیان الگوریتم فلوچارت

    فلوچارت :

    فلوچارت : نمايش گرافيكي الگوريتم .


     اما چطور فلوچارت بکشیم ؟

     متداول ترين شكلها در فلوچارت :

    • بيضي : مفهوم شروع و پايان را مي رساند . 
    • مستطيل : مفهوم عمليات پردازش مثل محاسبات رياضي 
    را مي رساند. 
    • متوازي الاضلاع : مفهوم اين را مي رساند كه داده يا داده هايي در حال ورودند و يا اطلاعاتي در حال خروجند . 
    • لوزي : مفهوم چندراهی را می رساند مثلا اگر شرطی برقرار بود از مسیر اول مساله حل شود و اگر شرط برقرار نبود از مسیر بعدی حل شود و ...  
    دايره كوچك   O :  اتصالات ، مثلا در حال نوشتن هستيم اما فضاي كافي وجود ندارد با گذاشتن اين علامت در هر دو طرف ديگران را متوجه مي كنيم
     كه اين دو با هم ارتباط دارند و ادامه يكديگرند . 
    · ----] توضيحات ، براي اينكه برنامه خوانا و قابل فهم باشد. 
    تكرار :  بيشتر مواقع برنامه هاي ما مرحله يا مراحلي را دارد كه بايد طبق شرايط خاصي دوباره تكرار شود خيلي ساده با برگرداندن فلش به آن مرحله ، تكرار را معلوم مي كنيم كه به اصطلاح به اين عمل Loop   يا حلقه مي گويند.

     نکته : هميشه سعي كنيد( چه در الگوريتم و چه در كد برنامه ) براي هر مرحله خود توضيح يا كامنت بگذاريد تا هم برنامه خوانا و قابل فهم، براي ديگران و خودتان باشد و هم در بازديد هاي بعديتان ، باز متوجه شويد كه چرا مرحله اي را نوشته ايد ؟!

    خب فعلا این جلسه را به پایان می رسانیم و در جلسه ی بعد ادامه می دهیم. 

    موفق باشید.


    <جلسه قبل ــ جلسه بعد>


    این مطلب تا کنون 8 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : مساله ,الگوريتم ,برنامه ,مفهوم ,فلوچارت ,بیان ,بیان الگوریتم ,مفهوم الگوريتم ,برنامه نويسي ,فلوچارت فلوچارت ,مساله بپرسید،چی ,مسائل برنامه نويسي ,
    جلسه اول الگوریتم و فلوچارت

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده